Psychologia strony internetowej (inaczej cyberpsychologia), mówi o użyteczności i intuicyjności strony, a nie samym projekcie wizualnym. Projektowanie zorientowane na użytkownika stało się standardowym podejściem w szczególności stron ukierunkowanych na zarabianie.

Użyteczność, a nie projekt wizualny decydują o sukcesie lub porażce witryny. Projektowanie zorientowane na użytkownika stało się standardowym podejściem do udanego i nastawionego na zysk projektowania stron internetowych. W końcu jeśli użytkownicy nie mogą sprawnie poruszać się po witrynie i intuicyjnie korzystać z jej funkcji nie będą chcieli nic tam kupić.

Nie będę pisać o szczegółach implementacji projektu (np. gdzie powinno zostać umieszczone pole wyszukiwania itp ), zamiast tego skupimy się na głównych zasadach i podejściach do efektywnego projektowania stron internetowych. Mogą one prowadzić do bardziej wyrafinowanych decyzji projektowych i uprościć cały proces postrzegania prezentowanych informacji.

Najpierw należy zrozumieć w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stronami, jak myślą i jakie są podstawowe wzorce ich zachowań w internecie.

Jak myśli użytkownik?

Zasadniczo zwyczaje użytkowników w sieci nie różnią się od nawyków klientów w stacjonarnym sklepie. Odwiedzający przegląda każdą nową stronę, skanując części tekstu i klikając na pierwszy link, który przyciąga ich uwagę lub przypomina to czego szukają. W rzeczywistości są duże części strony, na które nawet nie patrzą. Mówi nam o tym więcej psychologia designu strony internetowej.

Większość użytkowników szuka czegoś interesującego (użytecznego) i klikalnego. Użytkownicy uwielbiają klikać, nawet bardziej niż scrollować w przypadku stron internetowych.

Użytkownicy doceniają jakość i wiarygodność. Dobrze zaprojektowane strony internetowe o wysokiej jakości treści od lat zyskują duży ruch. Treść jest ważniejsza niż projekt, który ją obsługuje.

Pamiętaj, że użytkownik nie czyta, on skanuje. Analizując stronę internetową szukają pewnych stałych punktów lub kotwic, które poprowadzą ich przez zawartość strony.

cyberpsychologia

Wytyczne dotyczące projektowania stron internetowych

Użytkownicy sieci są niecierpliwi i nalegają na natychmiastowego zadowolenia.

Prosta zasada: jeśli strona internetowa nie jest w stanie spełnić oczekiwań użytkowników to firma traci potencjalnych klientów, wiarygodność i czas.

Użytkownicy nie szukają najszybszego sposobu znalezienia poszukiwanych informacji. Nie skanują strony internetowej w sposób liniowy przechodząc kolejno od jednej sekcji witryny do drugiej. Zamiast tego gdy tylko znajdą link, który wydaje się prowadzić do celu, klikają podążając za intuicją.

1. Nie zmuszaj użytkownika do myślenia

Strona internetowa powinna być oczywista i zrozumiała. Jeśli nawigacja i struktura witryny nie są intuicyjne, użytkownik nie zrozumienie działania systemu oraz sposobu przejścia z punktu A do punktu B. Wyraźna struktura, umiarkowane wskazówki wizualne i łatwo rozpoznawalne linki mogą pomóc użytkownikom znaleźć drogę do celu. Zmniejszając obciążenie poznawcze, ułatwiasz odwiedzającym zrozumienie idei strony.

2. Minimalizuj wymagania

W każdym projekcie gdy zamierzasz zaoferować swoim gościom jakąś usługę lub narzędzie, staraj się minimalizować wymagania wobec użytkowników. Im mniej działań się od nich wymaga tym bardziej prawdopodobne jest, że skorzystają z oferty. Nikt z nas nie lubi wypełniać długich formularzy internetowych zastanawiając się “Po co im to..?”. Pozwól użytkownikom eksplorować witrynę i odkryć swoje usługi bez zmuszania ich do udostępniania prywatnych danych.

Najlepiej usunąć wszystkie bariery. Nie wymagać w pierwszej kolejności subskrypcji lub rejestracji. Jeżeli chcesz prowadzić skuteczny marketing zbierając maile dawaj coś wartościowego w zamian. Jakiś filmik, webinar, zniżkę, ebooka czy cokolwiek. Nie rób tego za to, że ktoś może chciałby coś u Ciebie kupić.  

3. Skup uwagę użytkownika

Strony internetowe zapewniają zarówno statyczną jak i dynamiczną zawartość, dlatego niektóre aspekty interfejsu przyciągają uwagę bardziej niż pozostałe. Oczywiście obrazy są bardziej przyciągające wzrok niż tekst, tak jak zdania oznaczone pogrubieniem.

Ludzkie oko jest urządzeniem wysoce nieliniowym, a użytkownicy mogą rozpoznawać wzory i ruchy. Dlatego reklamy wideo są bardzo denerwujące i rozpraszające, ale z perspektywy marketingowej doskonale wykonują zadanie przyciągnięcia uwagi użytkowników.

Na stronie internetowej dobrą opcją jest wezwanie do działania z czymś darmowym do pobrania. Jedynym elementem, który będzie bezpośrednio widoczny to słowo „darmowy”, które działa atrakcyjnie, ale i czysto informacyjne. Subtelne wskazówki dostarczają użytkownikom wystarczających informacji do podjęcia decyzji.  Zrezygnuj z wielkich pop upów i innych przeszkód, które mogą zakłócać wizytę na stronie.

Skupienie uwagi użytkowników na określonych obszarach witryny, przy umiarkowanym wykorzystaniu elementów wizualnych, może pomóc odwiedzającym przejść z punktu A do punktu B bez zastanawiania się jak to faktycznie ma być zrobione. Im lepsze jest poczucie orientacji i zaufania tym bardziej użytkownicy są skłonni do zakupów.

4. Ekspozycja funkcji

Nowoczesne projekty stron internetowych są zazwyczaj krytykowane ze względu na ich podejście polegające na kierowaniu użytkowników atrakcyjnymi wizualnie krokami np.. jakimiś dużymi przyciskami z efektami wizualnymi. Ale z perspektywy projektowania te elementy nie są wcale złe. Wręcz przeciwnie, są niezwykle skuteczne. Prowadzą użytkowników przez zawartość strony w bardzo prosty i przyjazny dla sposób.

Umożliwienie użytkownikowi wyraźnego sprawdzenia dostępnych funkcji jest podstawową zasadą udanego projektowania interfejsu użytkownika. Nie ma znaczenia, jak to się osiągnie. Liczy się to, że treść jest dobrze zrozumiana, a odwiedzający czuje interakcje.

język strony internetowej

5. Dostosuj język do odbiorcy

W procesie tworzenia strony niezwykle ważne jest dostosowanie stylu pisania do grupy docelowej. Długie bloki tekstu bez obrazów i słów kluczowych zaznaczonych pogrubieniem zostaną pominięte.

Unikaj zdrobnień, zwrotów marketingowych i nieznanych nazw technicznych. Optymalnym rozwiązaniem dla skutecznego pisania jest używanie krótkich i zwięzłych zdań.

Użyj skanowalnego układu (kategoryzuj zawartość, użyj wielu poziomów nagłówków, elementów wizualnych i list punktowanych, które przerywają przepływ jednolitych bloków tekstu). Pisz za pomocą prostego i obiektywnego języka (daj swoim użytkownikom uzasadniony i obiektywny powód, dla którego powinni korzystać z Twojej usługi lub pozostać na stronie internetowej).

6. Sprawna komunikacja, a psychologia strony internetowej

Aaron Marcus określił  trzy podstawowe zasady związane z użyciem tak zwanego „języka widocznego” – treści, które użytkownicy widzą na ekranie.

  • Organizacja –  zapewnia użytkownikowi przejrzystą i spójną strukturę koncepcyjną. Spójność, wartość i relacja powinny być stosowane we wszystkich tekstach. Stwórz plan i realizuj go krok po kroku. Nie wprowadzaj chaosu.
  • Oszczędność – Wszystkie elementy powinny być zaprojektowane tak, aby ich znaczenie nie było dwuznaczne.  Wszystko powinno być czytelne i zrozumiałe. Unikaj nadmiaru ozdobników i bloków tekstowych. Zadbaj o przejrzystość i łatwość w nawigacji.  Najważniejsze elementy powinny być łatwo dostrzegalne.
  • Komunikacja– dostosuj stronę do potrzeb użytkownika. Interfejs musi utrzymywać równowagę w czytelności, symbolice, kolorze i strukturze.

9. Testy użyteczności strony

Ta zasada powinna być stosowana w przypadku absolutnie każdego projektu strony internetowe. Testy użyteczności dostarczają istotnych informacji na temat występujących problemów związanych z danym układem.

Tak naprawdę każdy projekt strony trzeba przeanalizować z bardzo konkretnego punktu widzenia (biorąc pod uwagę wymagania użytkowników, ich potrzeby, budżet itp.).

Psychologia strony internetowej kładzie nacisk na kilka elementów między innymi:

Przetestuj kilku użytkowników na samym początku uruchomienia strony. Daje to możliwość szybkiej naprawy czy udoskonalenia bez strat finansowych.

Projektujesz, testujesz, naprawiasz, a następnie testujesz ponownie. Mogą wystąpić problemy, które nie zostały wykryte podczas pierwszej rundy, ponieważ użytkownicy byli praktycznie zablokowani przez inne problemy.

Takie analizy  zawsze dają użyteczne wyniki. Zauważysz problemy lub upewnisz się, że witryna jest funkcjonalna, co w obu przypadkach jest użytecznym wglądem w projekt.

Projektant stron czy deweloper  nie nadaje się do testowania. Dzie się tak ponieważ, po kilku tygodniach pracy na stronie webdesigner wie dokładnie jak to jest zbudowane i jak działa. Przez co jest ograniczony w odnajdywaniu problemów.

design

Użyteczność, a projekt strony internetowej

Zasada 7 ± 2

Ponieważ ludzki mózg ma pewne ograniczenia w przetwarzaniu informacji, dzieli informacje na kawałki i jednostki. Pamięć krótkoterminowa człowieka może zachować tylko około 5-9 rzeczy jednocześnie. Fakt ten jest często używany jako argument za ograniczeniem liczby opcji w menu nawigacji do około 7.

Reguła 2-sekundowa

Jest to luźna zasada mówiąca, że ​​użytkownik nie powinien czekać dłużej niż 2 sekundy na określone typy odpowiedzi systemu (przełączanie podstron i czas uruchamiania). Wybór 2 sekund jest nieco arbitralny, ale rozsądny.

Niezawodna zasada: im mniej użytkownik musi czekać, tym lepsze są jego  doświadczenia.

Reguła 3 kliknięć

Zgodnie z tą zasadą użytkownicy przestają korzystać z witryny jeśli nie są w stanie znaleźć informacji lub uzyskać dostępu do funkcji witryny w ciągu 3 kliknięć. Ta reguła podkreśla znaczenie jasnej nawigacji, logicznej i łatwej do śledzenia struktury witryny. W większości sytuacji liczba kliknięć jest nieistotna. Ważne jest, aby odwiedzający zawsze wiedzieli, gdzie się znajdują i dokąd mogą przejść. Nawet 10 kliknięć jest w porządku jeśli użytkownicy czują, że mają pełną wiedzę na temat działania i funkcjonalności strony.

80 ⁄ 20 Reguła (zasada Pareto)

Zasada Pareto (znana również jako zasada rzadkości czynnika ) stwierdza, że ​​80% skutków pochodzi z 20% przyczyn. Jest to podstawowa zasada w biznesie („80% sprzedaży pochodzi od 20% klientów”), ale można ją również zastosować do projektowania i użyteczności strony internetowej.

Odwrócona piramida

Odwrócona piramida to styl pisania, w którym streszczenie artykułu jest przedstawione na początku artykułu. Podejście to wykorzystuje dobrze znany w dziennikarstwie „efekt wodospadu”, w którym pisarze starają się dać swoim czytelnikom natychmiastowy brief poruszanego tematu. Artykuł zaczyna się od konkluzji, po której następują kluczowe punkty, a na koniec drobne szczegóły. Ponieważ internauci chcą natychmiastowej gratyfikacji, odwrócony styl piramidy sprawdza się idealnie w copywritingu.

checklist użyteczności strony

Punkty kontroli użyteczności witryny

  • Nie przesadź z użyciem pop-upów. Wyskakujące okienka przerywają sesję przeglądania odwiedzających i wymagające natychmiastowej informacji zwrotnej. Właśnie z tego powodu są częstym powodem wyjścia z witryny. Szanuj swoich gości i ich czas.
  • Nie używaj zbyt małych rozmiarów czcionek. Długie fragmenty tekstu są trudniejsze do odczytania, a czytanie krótkich zdań wymaga więcej czasu. Dotyczy to również linków, przycisków, formularzy, pól wyszukiwania i innych elementów.
  • Dobry opis linków wewnętrznych i zewnętrznych. Linki muszą być precyzyjne i prowadzić do miejsca, które dokładnie opisują. Należy unikać niejednoznacznych opisów linków.

  • Nie działające linki od razu usuwaj! Często chodząc po stronach internetowych trafiamy na różne błędy i errory. Zadbaj o to, aby Twoi użytkownicy nie musieli przez to przechodzić.

  • Zachowaj umiar w ozdobnikach strony. Jeśli na każdym kroku migają obrazy niezwykle trudno jest skupić się na jednym elemencie. Daj odwiedzającym możliwość postrzegania treści. Nie umieszczaj animacji za często i nie bezpośrednio w artykułach.

  • Dobry kontakt – formularz, numer, chat itp. Kiedy odwiedzający chcą się z Tobą skontaktować, ale nie mogą znaleźć żadnych informacji kontaktowych, tracisz swoje zainteresowanie i zaufanie.

  • Linki otwierane w nowym oknie. Odwiedzający chcą mieć kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich przeglądarce.
hotjar

HOTJAR

Psychologia strony internetowej może się rozwijać dzięki takim narzędziom jak HotJar. Służy do wszechstronnej analizy stron internetowych. Posiada mnóstwo różnych funkcji dzięki czemu możesz dostosować badania do swoich potrzeb i tego co chcesz analizować.  

Funkcje HotJar

  • Ankiety
  • Mapy cieplne
  • Lejki konwersji
  • Analiza ucieczki
  • Nagrywanie użytkowników

Mapy cieplne

Prawdopodobnie posiadasz podstrony lub artykuły, które generują większość ruchu na stronie. Na początek skup się właśnie na nich. Dopracuj, udoskonal, oczyść ze zbędnych ozdobników. Im lepiej przygotujesz strony tym większe będą Twoje przychody.

Dzięki mapom cieplnym możesz określić dokładnie co odwiedzający robią podczas sesji na Twojej stronie. Gdzie klikają w linki i jakie wezwania do działania sprawdza się najlepiej. Sprawdzisz, do którego momentu użytkownik przewija witrynę i gdzie rezygnuje.

Dzięki tym wszystkim danym można dostosować witrynę do oczekiwań użytkownika. Pomoże to poprawić komfort i zwiększyć użyteczność witryny. Co oznacza więcej potencjalnych klientów nawet bez zwiększenia bieżącego ruchu.

Funkcja nagrywania na żywo

Wyobraź sobie, że możesz usiąść obok kogoś kto korzysta właśnie z Twojej strony, Możesz zobaczyć jak się porusza, gdzie wchodzi i gdzie wychodzi. Jest to bardzo wartościowe doświadczenie pomocne w udoskonalaniu strony.

Ta funkcja pokazuje film przedstawiający sposób w jaki użytkownicy ruszają myszką po witrynie. Kiedy ludzie czytają lub nawigują zazwyczaj przesuwają kursor pomaga to uzyskać wizualne wskazówki na temat korzystania z witryny.

Zobaczysz dokładne punkty, w których utknęli użytkownicy, co robią i gdzie klikają oraz wszelkie inne sposoby interakcji z witryną.

Dzięki tym informacjom możesz zoptymalizować witrynę, aby poprawić współczynniki konwersji.

Ile kosztuje HotJar?

Cena jest jednym z najlepszych cech tego narzędzia. Możesz zacząć korzystać z tego narzędzia zupełnie za darmo. Oczywiście nie wszystkie funkcje będą dostępne i będziesz mieć ograniczone do 2000 odsłon dziennie.

Kiedy już skorzystasz z funkcji Hotjar i przeanalizujesz wyniki będziesz mógł określić jakie zmiany trzeba wprowadzić.

Tak jak widzisz istnieje wiele elementów wpływających na użyteczność strony, a tym samym na wiele innych czynników (m.in. współczynnik odrzuceń oraz czas spędzany). Wszystko to ostatecznie przekłada się na konwersję i sprzedaż. Psychologia strony internetowej i jej dobra implementacja może przyczynić się do większej sprzedaży w Twojej witrynie.